جاب ویژن

ساخت وبلاگ

با گسترش دسترسی به اینترنت، دورکاری و مشاغل آنلاین رواج زیادی پیدا کرده اند. بحران همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، توفیقی اجباری بود که باعث شد تا خیلی از سازمان‌ها با مزایای دورکاری آشنا شوند. علاوه بر دورکارهایی که در استخدام سازمان‌های مختلف هستند، گروه دیگری از اینترنت برای انجام کارهایشان در منزل استفاده می‌کنند؛ فریلنسر ها.

فریلنسینگ به فرآیند پیدا کردن مشتری، قبول سفارش، انجام پروژه، تحویل پروژه و کسب درآمد از طریق اینترنت و بدون نیاز به حضور در محل کار و کار کردن برای یک کارفرما گفته می‌شود. شما می‌توانید این کار را در منزل و در اتاق خواب خود، در یک کتاب‌خانه‌ عمومی، در یک کافی‌شاپ، در دل طبیعت یا هرجایی که بتوانید لپ‌تاپ ببرید و به برق و اینترنت دسترسی داشته باشید، انجام دهید. به علاوه، می‌توانید هر زمانی از شبانه‌روز که راحت‌تر هستید، کار خود را انجام دهید.

گرافیست‌ها، برنامه‌نویس‌ها، کارشناسان تولید محتوا، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، مترجمان و تمامی کسانی که کارشان به صورت ارائه فایل‌های دیجیتالی باشد، می‌توانند از این روش برای کسب درآمد استفاده کنند. البته این افراد از مزایایی مثل بیمه و حقوق ثابت و ارتباطات سودمند اجتماعی، بی‌بهره هستند.

مطلب مرتبط: چطور میتوان فریلنسر شد؟

این نوع شغل به ویژه برای افرادی مثل دانشجویان که امکان کار تمام‌وقت ندارند یا برای کسانی که به دنبال شغل دوم می‌گردند، بسیار مناسب است. فریلنسرها می‌توانند هر میزان که می‌خواهند، کار کنند و هر زمان که وقت کافی برای کار نداشته باشند، سفارشی تحویل نگیرند. کسانی که در شهرهای کوچک و با فرصت‌های شغلی کم زندگی می‌کنند، می‌توانند تنها به لطف اینترنت، درآمدهای بسیار خوبی با این روش کسب کنند.

یکی از مشاغل هیجان انگیز و جذاب که به صورت فریلنسینگ هم طرفداران زیادی دارد برنامه‌نویسی است. در واقع، بازار کار این رشته به قدری خوب است که کارفرمایان باید در جستجوی برنامه‌نویسان باشند.

در این مقاله از سری مقالات سایت استخدام جاب ویژن در مورد فریلنسینگ و مزایا و معایب کار به صورت فریلنسری صحبت میکنیم.

با معنا و مفهوم فریلنسر آشنا شوید!

مشاغل فریلنس به مشاغلی گفته می‌شود که در آن‌ها، فرد بدون وابستگی به یک سازمان خاص یا کار کردن برای یک شخص دیگر، از مهارت‌های خود برای خدمات‌دهی به مشتریان مختلف استفاده می‌‌‌کند. در واقع، عنصر کلیدی در این نوع شغل، خود اشتغالی و آزادکاری است. تقریبا تمامی مشاغل فریلنسینگ، به اینترنت وابسته هستند و نیازی به ارتباط حضوری با مشتری یا حضور در محل کار مشخصی ندارند. بنابراین، می‌توان عناصر کلیدی دیگر در این نوع مشاغل را اینترنت و دورکاری دانست. تمامی این مشاغل به صورت پروژه‌ای هستند و هیچ وقت پرداخت براساس ساعات کاری انجام نمی‌شود. فردی که از این راه درآمد دارد، به ازای هر پروژه‌ دستمزدی که حاصل توافق دوطرفه با کارفرما است را دریافت میکند.

به این ترتیب، می‌توان مشاغل فریلنسری را نوعی خوداشتغالی فردی، پروژه‌ای و اینترنتی در نظر گرفت که شخص به صورت دورکاری و برای کارفرماهای مختلف انجام می‌دهد. اما چرا به این نوع شغل، freelancing  میگویند؟

واژه‌ freelance به سده‌ نوزدهم باز می‌گردد. در آن زمان، به مزدور قرون وسطایی که برای هر قوم یا شخصی که پول بیشتری به او می‌داد، می‌جنگید فریلنسر گفته میشد. معنی واژه‌  lance، سلاح بلند شوالیه‌هاست که در دوئل‌های شوالیه‌ای، از آن سوار بر اسب استفاده می‌کردند. به مرور زمان، این واژه به تدریج معنی مستقل پیدا کرد ولی در سیاست همچنان معنای «مزدوری برای همه» را می‌دهد.

چه مشاغلی امکان فریلنسینگ دارند؟

پاسخ این سوال خیلی ساده است: هر کاری که صفر تا صد آن (پیدا کردن کار، پذیرش سفارش، انجام کار و ارسال آن به مشتری) را بتوانید با استفاده از یک کامپیوتر معمولی و اتصال اینترنت انجام دهید. به این ترتیب، بسیاری از مشاغل امکان فریلنسینگ دارند و اگر فریلنسر هستید با کمی جستجو می‌توانید پروژه های کاری خوبی پیدا کنید.

در ادامه برخی از این مشاغل را معرفی می‌کنیم:

  • مترجمی
  • ویراستاری
  • دیتا اینتری
  • کپی رایتینگ
  • برنامه‌نویسی
  • مدیریت سایت
  • توسعه‌ اپلیکیشن
  • دیجیتال مارکتینگ
  • حسابداری/کتابداری
  • طراحی گرافیکی
  • مدیریت پروژه
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • منشی مجازی
  • طراحی/توسعه‌ وب
  • تولید محتوای متنی یا صوتی (پادکست)
  • سئو
  • و

فریلنسری در شغل برنامه نویسی

یکی از مشاغلی که به عنوان فریلنسینگ هم طرفداران زیادی دارد شغل برنامه نویسی است. برنامه ‌نویس فریلنسر به فردی گفته می‌شود که مهارت برنامه‌نویسی به یک یا چند زبان مختلف را داشته باشد و به صورت پروژه‌ای و دورکاری و بدون قراردادهای بلندمدت برای کارفرماهای مختلف کار ‌کند. در واقع ممکن است شرکت‌هایی که فقط نیازمند یک پروژه‌ برنامه‌نویسی محدود هستند، به جای استخدام ثابت برنامه‌نویس، پروژه‌ خود را به برنامه‌نویسانی ‌بسپارند که به صورت freelancing کار می‌کنند.

همانطور که گفتیم، سازمان‌هایی که پروژه‌های برنامه‌نویسی موقت و گاه و بی‌گاهی دارند، به استخدام فریلنسر برنامه نویس نیاز دارند. اما برای سازمان‌هایی که برنامه‌نویسی، جزئی جدایی ناپذیر از فعالیت‌های آن‌ها است، استخدام برنامه نویس حضوری و تمام وقت با قرارداد بلندمدت و بیمه و مزایای قانونی، گزینه بهتری خواهد بود. البته همین سازمان‌ها نیز ممکن است گاهی نیازمند پروژه‌ای باشند که برنامه‌نویسان ثابت آن‌ها تخصص لازم را نداشته باشند و بنابراین، به سراغ فریلنسرها بروند.

جمع‌بندی

فریلنسینگ به نوعی خود اشتغالی گفته می‌شود که صفر تا صد کار را با استفاده از کامپیوتر و اتصال اینترنت و در هر مکانی که دوست دارید انجام می‌دهید. تمامی مشاغلی که بتوان آن‌ها را به صورت دیجیتالی و با یک کامپیوتر معمولی در خانه انجام داد، مثل ترجمه و تولید محتوا، برنامه‌نویسی، توسعه‌وب و توسعه‌ اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و سئو، طراحی گرافیکی، طراحی UI/UX و … می‌تواند مشاغل فریلنسینگ باشند.

این نحوه اشتغال مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای هرکسی مناسب نیست. از مهم‌ترین معایب این نوع اشتغال می‌توان به عدم امنیت شغلی و عدم بیمه و مزایای از طرف کارفرما اشاره کرد. البته، فریلنسری مزایایی مثل ساعات کاری منعطف و عدم نیاز به سرمایه و امکانات نیز دارد. اگر به دنبال جواب این سوال هستید که چگونه فریلنسر شویم باید ابتدا حوزه‌ تخصصی خود را تعیین کنید، مهارت‌های خود را تقویت و سپس از طریق کاریابی جاب ویژن برای آگهی‌های شغلی دورکاری و استخدام فریلنسر رزومه ارسال کنید. امیدواریم بتوانید هرچه زودتر به درآمد ایده آل خود از این راه دست پیدا کنید.

 

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 245 تاريخ : چهارشنبه 25 فروردين 1400 ساعت: 0:49

دو تا از مشاغلی که امروزه خیلی از افراد تحصیل کرده در رشته‌های مختلف به دلیل فقدان فرصت‌های شغلی مرتبط در رشته‌ی خود به آن‌ها روی می‌آورند، ترجمه و تولید محتوا می‌باشند. این دو شغل در بسیاری از موارد، نیازی به مدرک تحصیلی ندارند و فقط کیفیت و سرعت کار در استخدام مترجم و کارشناس تولید محتوا اثر گذار است. البته، بعضی از کارفرمایان، به ویژه برای استخدام مترجم، از کارجویان مدرک تحصیلی می‌خواهند.

مترجمی شاید دستمزد بالایی نداشته باشد ولی مزیت‌های زیادی دارد. خیلی از شرکت‌ها نیازمند استخدام مترجم غیرحضوری یا استخدام مترجم دورکار هستند. به علاوه، مترجمان می‌توانند به صورت پروژه‌ای یا فریلنسینگ مشغول به کار شوند. بعضی از مترجمین، به تایپیست‌های خوبی تبدیل می‌شوند. بنابراین، در صورت پیدا نکردن شغلی به عنوان مترجم، می‌توانند برای آگهی‌های استخدام تایپیست نیز رزومه بفرستند.

شغل تولید محتوا نیز دارای مزیت‌های متعددی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امکان دورکاری اشاره کرد. البته معمولا دستمزد این کارشناسان که سابقه‌ی کار پایینی دارند، چندان زیاد نیست و در حال حاضر، خیلی از سازمان‌ها نیز بدون عقد قرارداد رسمی و ارائه‌ی بیمه و مزایای قانونی، کارشناسان تولید محتوا را به خدمت می‌گیرند. با این حال، با پی بردن سازمان‌ها به اهمیت تولید کردن مطالب جذاب و یونیک و تخصصی‌تر شدن این شغل، این وضعیت در حال بهتر شدن است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مترجم و کارشناس تولید محتوا، کلیک کنید.

در مقاله‌ی پیش رو، می‌خواهیم در رابطه با شرایط استخدام دو شغل ترجمه و تولید محتوا صحبت کنیم.

برای استخدام شدن به عنوان مترجم به چه تحصیلاتی نیاز دارید؟

معمولا، سازمان‌هایی که مترجم ثابت نیاز دارند، در آگهی‌های دعوت به همکاری خود، مدارکی از مترجم‌ها می‌خواهند. هدف از این کار، اطمینان از تسلط مترجم به زبان خارجی و فنون ترجمه است. اکثر این سازمان‌ها، کسانی را به عنوان مترجم می‌پذیرند که دارای تحصیلات مرتبط با زبان خارجی مورد نظر باشند. به عنوان مثال، سازمانی که مترجم انگلیسی نیاز داشته باشد، معمولا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مترجمی زبان انگلیسی یا زبان و ادبیات انگلیسی را جذب می‌کند. طبیعی است که فارغ‌التحصیلان دارای مدرک مترجمی در اولویت قرار دارند.

البته داشتن انواع مختلف مدرک زبان مثل آیلتس و تافل نیز شانس استخدام شدن به عنوان مترجم را بالا می‌برد.

با وجود تمامی این گفته‌ها، بسیاری از سازمان‌ها برای استخدام مترجم از شما نمونه کار می‌خواهند و اگر نمونه‌کارهای شاما قابل قبول باشند، از شما مدرک مرتبط با زبان درخواست نمی‌شود.

برای استخدام شدن به عنوان کارشناس تولید محتوا به چه تحصیلاتی نیاز دارید؟

شاغل مرتبط با فضای مجازی، مثل دیجیتال مارکتینگ در کشور ما بسیار جوان هستند. به همین دلیل، هنوز در کشور ما، همانند خیلی کشورهای دیگر، رشته‌هایی آکادمیک برای آماده‌سازی نیروی کار به منظور فعالیت در این حوزه، وجود ندارد. بنابراین، اگر بخواهید در حوزه‌هایی مثل دیجیتال مارکتینگ، سئو، تولید محتوا و … فعالیت داشته باشید، باید به صورت خودآموز چنین مهارت‌هایی را یاد بگیرید. به همین دلیل، خیلی از سازمان‌ها در استخدام کارشناس تولید محتوا، توجه چندانی به مدرک تحصیلی شما ندارد و نمونه کارهای شما برای آن‌ها در اولویت قرار دارد.

با مراجعه به کاریابی آنلاین جاب ویژن می‌توانید آگهی‌های استخدام در مشاغل مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، مثل تولید محتوا، سئو، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و ... را مشاهده کنید.

چه مهارت‌هایی در استخدام شدن به عنوان مترجم به شما کمک می‌کنند؟

شغل مترجمی نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تسلط کامل بر زبان مبدأ
  • مهارت‌های نوشتاری عالی
  • درک بالا از فرهنگ منبع و هدف
  • توانایی بالا در پژوهش
  • مهارت‌های نرم‌افزاری
  • توجه به جزئیات
  • مهارت در سازماندهی
  • خود-انگیزشی
  • انعطاف‌پذیری
  • کنجکاوی

چه مهارت‌هایی در استخدام شدن به عنوان کارشناس تولید محتوا به شما کمک می‌کنند؟

شغل تولید محتوا نیز همانند شغل مترجمی نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم است که عبارتند از:

  • مهارت در نویسندگی و ویراستاری
  • مهارت در سئوی محتوایی
  • این کارشناسان باید با ابزارهای تحلیلی مثل Google Analytics، Instagram insights و … آشنایی داشته باشند.
  • کارشناس محتواسازی باید بتواند با سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس و دروپال، کار کند.
  • باید با استانداردهای تهیه‌ی محتوا آشنایی داشته باشد.
  • باید مهارت کار با نرم‌افزارهای ویرایش متن، عکس، ویدئو و پادکست را داشته باشد.
  • به مجموعه‌ی مایکروسافت آفیس به ویژه ورد و اکسل تسلط کافی داشته باشد.
  • با ابزارهای دورکاری مثل Google drive، Dropbox، زوم، اسکایپ، Microsoft teams، Trello و … آشنایی داشته باشد و بتواند با آن‌ها کار کند.
  • بتواند به صورت عضوی از یک تیم کار کند.
  • توانایی کار انفرادی داشته باشد.
  • خلاقیت لازم برای پیشنهاد دادن موضوعات ببرای تهیه‌ی مطالب را داشته باشد.
  • به زبان انگلیسی مسلط باشد تا بتواند از منابع انگلیسی زبان برای تهیه‌ی محتواهای خود استفاده کند.
  • توانایی ترجمه‌ی متون انگلیسی به فارسی را داشته باشد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مترجم و کارشناس تولید محتوا، کلیک کنید.

چه شرکت‌ها و سازمان‌هایی به مترجم نیاز دارند؟

  • دارالترجمه‌های رسمی
  • انتشارات
  • رسانه‌ها و خبرگذاری‌ها
  • وب‌سایت‌های انجام خدمات ترجمه و تولید محتوا
  • سازمان‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی دارای روابط بین‌المللی
  • آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی و مؤسسات مهاجرتی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌های صنعتی

چه شرکت‌هایی به کارشناس تولید محتوا نیاز دارند؟

تقریبا تمامی سازمان‌هایی که همه یا بخشی از خدمات خودشان را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند، به کارشناس تولید محتوا نیاز دارند. البته همانطور که پیش از این گفتیم، خیلی از سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، نیازی به استخدام کارشناس تولید محتوا ندارد و این کارها را شرکت‌هایی که به طور تخصصی در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، می‌سپارند. در وب‌سایت‌های فروشگاهی نیز برای تهیه‌ی پست‌های بلاگ، توصیف محصولات و تهیه‌ی متن‌های تبلیغاتی و در رسانه‌هایی مثل وب‌سایت‌های خبری و تحلیلی و مجله‌های آنلاین، این جایگاه شغلی تعریف شده است.

شیوه‌ی همکاری مترجمان با سازمان‌های مختلف

سازمان‌هایی که به طور دائمی به مترجم نیاز دارند، مثل سازمان‌های دارای ارتباطات بین‌المللی و شرکت‌های مسافرتی و هواپیمایی، مترجمان را به صورت تمام‌وقت و اکثر حضوری جذب می‌کنند. سازمان‌هایی که هر از چندگاهی به ترجمه‌ی متون نیاز پیدا می‌کنند، به صورت پروژه‌ای با مترجمان کار می‌کنند. وبسایت‌هایی که مترجمان را به صورت ثابت به تیم ترجمه‌ی خود جذب می‌نمایند، اقدام به استخدام مترجم غیرحضوری می‌کنند و دستمزد آن‌ها را به صورت کلمه‌ای می‌دهند. دارالترجمه‌ها نیز دارای مترجمان تمام‌وقت حضوری یا غیرحضوری با دستمزد ثابت و مترجم دورکار و پروژه‌ای با دستمزد کلمه‌ای هستند.

برای آشنایی بیشتر با مشاغل ترجمه و تولید محتوا، کلیک کنید.

 

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 230 تاريخ : چهارشنبه 18 فروردين 1400 ساعت: 17:44

رانندگی یکی از مشاغل کاربردی و حساس است و اکثر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سازمان‌‌‌ها برای حمل و جابجایی محصولات خود به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند. افرادی که متقاضی این موقعیت شغلی هستند لازم است قبل از هرچیز گواهینامه پایه یک رانندگی را کسب کرده باشند. البته به جز گواهینامه، فردی که می‌خواهد به عنوان راننده استخدام شود باید تجربه و مهارت بالایی در رانندگی به مدت طولانی را داشته باشد.

از سوی دیگر بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، شرکت‌های تاکسی‌رانی اینترنتی، فست‌فود‌ها، رستوران‌ها و ... برای ارسال بسته‌ها به مشتریان، نیازمند استخدام پیک موتوری هستند. در برخی شرایط مثل ترافیک و شلوغی تنها راهی که می‌توان یک بسته را به مقصد رساند موتورسیکلت است! در چند سال گذشته با دیجیتالی و آنلاین شدن کسب و کارها، نیاز به استخدام پیک موتوری هم افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

پیک موتوری برخلاف چیزی که شاید به نظر برسد شغلی بسیار مهم و کلیدی است و به همین دلیل هم حساسیت خاصی در مورد جذب نیرو وجود دارد. به طور مثال فرض کنید به عنوان مشتری از یک رستوران، فروشگاه آنلاین یا هایپرمارکت خرید کرده‌اید و منتظر تحویل سفارش خود هستید. شما در خرید آنلاین، مدیر، سوپروایزر یا کارمندان شرکت را نمی‌بینید و تنها کسی که با او برخورد خواهید داشت شخص راننده پیک موتوری است. رفتار و برخورد مامور دلیوری هرچه باشد تاثیر مستقیمی در ذهنیت و نظر شما در مورد کل آن کسب و کار خواهد داشت.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام راننده و پیک موتوری، کلیک کنید.

در واقع، با اینکه فناروی‌های ارتباطی، بازار کار خیلی از مشاغل سنتی مثل فروشندگی و صندوق‌داری را کساد کرده‌اند، اما با افزایش فروش‌های اینترنتی، سبب رونق بخشیده شدن به بازار کار مشاغل مرتبط با حمل و نقل مثل، به ویژه پیک‌های موتوری شده‌اند. البته، شرایط کرونایی، تا حدی سبب ضربه خوردن مشاغل مرتبط با حمل و نقل مسافر، مثل شرکت‌های اتوبوس‌رانی بین شهری شده است و از این نظر، بازار کار راننده پایه یک تا حدی ضربه خورده است. با این حال، انتظار می‌رود که با برطرف شدن بحران کرونا و رفع تحریم‌ها و افزایش تجارت داخلی و بین‌المللی، نیاز به استخدام راننده‌های پایه یک بالا برود.

رانندگان پایه یک در چه شرکت‌ها یا کسب‌وکارهایی استخدام می‌شوند؟

کسب‌وکارهای بسیار زیادی برای حمل بار و محصولاتشان به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند و بازار کار خوبی برای این شغل وجود دارد. کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلف، شرکت‌های نفتی و پالایشی، شرکت‌های راه‌سازی، شرکت‌های ساختمان‌سازی و معماری، صنایع غذایی و لبنی، شرکت‌های پخش، شرکت‌های تولیدی، ارگان‌های دولتی و … از جمله کسب و کارهایی هستند که حتماً به استخدام راننده پایه یک نیاز دارند.

پیک موتوری‌ها در چه شرکت‌ها یا کسب‌وکارهایی استخدام می‌شوند؟

هر کسب‌وکاری که نیاز به ارسال درون‌شهری مرسوله برای مشتریان خود داشته باشد، چه در شهرهای کوچک و چه در شهرهای بزرگ، نیازمند پیک موتوری است. بنابراین، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و فستفودها، شرکت‌های تخصصی حمل‌ونقل و ارسال محموله، شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی مثل اسنپ و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دیگر نیاز به استخدام پیک موتوری دارند. به طور کلی می‌توان گفت که سازمان‌های استخدام کننده‌ی پیک موتوری در یکی از دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

  • شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات حمل و نقل و باربری
  • شرکت‌های تاکسی‌رانی آنلاین
  • رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، فست‌فودها و کافه‌ها
  • فروشگاه‌های آنلاین
  • سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها
  • سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها

رانندگی پایه یک چگونه شغلی است؟

رانندگان ماشین‌های سنگین معمولا ساعات طولانی، تا ۷۰ ساعت در هفته مشغول رانندگی هستند و به مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی نیاز دارند. البته ساعات کاری راننده پایه ۱ به محل کار هم بستگی دارد و در برخی شرکت‌ها کمتر یا بیشتر است. به طور مثال ممکن است ساعات کاری راننده در یک شرکت از صبح تا عصر باشد و در برخی شرکت‌ها نیاز به شیفت‌های طولانی و رانندگی بین شهری نیز وجود داشته باشد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام راننده پایه یک، می‌توانید به وب‌سایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کنید.

پیک موتوری چگونه شغلی است؟

یکی از مزایای شغل پیک، قابل انعطاف بودن روزها و ساعات کاری است. البته هر شرکت و کسب و کاری قوانین خاصی برای ساعات کاری دارد. اما به طور کلی، در این حوزه می‌توانید انواع آگهی استخدام پیک موتوری تمام وقت، پاره وقت، ساعتی، شیفتی و … را پیدا کنید. به همین دلیل بسیاری از کارجویان که دانشجو هستند یا در شغل دیگری اشتغال دارند و به عنوان شغل دوم هستند به دنبال فرصت‌های شغلی نیروی پیک می‌گردند. اما یکی از چالش‌ها و سختی‌های شغل رانندگی موتورسیکلت این است که شما باید از وسیله نقلیه خودتان برای کار استفاده کنید و هرگونه اصطحلاک و هزینه‌های تعمیر موتور و بنزین زدن نیز به عهده خودتان خواهد بود.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام راننده و پیک موتوری، کلیک کنید.

کارفرمایان برای استخدام راننده پایه یک چه معیارهایی دارند؟

داشتن گواهینامه‌ی پایه یک هرچند که شانس شما را برای پیدا کردن کار خیلی بالا می‌برد ولی تضمین‌کننده‌ی استخدام شما نیست. اغلب کارفرماها شرایط زیر را برای استخدام راننده‌ی پایه یک دارند:

  • سن بالای ۲۶ سال
  • مدرک تحصیلی دیپلم (برخی شرکت‌ها مدرک سیکل را نیز می‌پذیرند)
  • اتمام خدمت سربازی یا معافیت
  • تجربه و سابقه کاری قابل‌اثبات به‌عنوان راننده
  • تجربه رانندگی به مدت طولانی
  • مطلع بودن از مسیرهای شهری (و بین‌شهری)

با اینکه خانم‌ها هم می‌توانند گواهینامه‌ی پایه یک دریافت کنند، ولی بسیاری از شرکت‌ها، به ویژه شرکت‌های باربری ترجیح می‌دهند برای این کار از آقایان استفاده کنند. با این حال، خانم‌های دارای گواهینامه‌ی پایه یک می‌توانند در شرکت‌های مسافربری مشغول به کار شوند.

مطالب مرتبط: آشنایی با شرایط شغل راننده پایه یک

کارفرمایان برای استخدام پیک موتوری چه معیارهایی دارند؟

کسی که می‌خواهد به عنوان پیک موتوری کار کند، باید برای این کار از وسیله‌ی نقلیه‌ی خودش استفاده نماید. دیگر شرایط برای استخدام پک موتوری عبارتند از:

  • حداقل مدرک دیپلم
  • دارا بودن گواهینامه موتورسیکلت به نام شخص کارجو
  • داشتن موتورسیکلت شخصی
  • دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی
  • تجربه و آشنایی با کار پیک و دلیوری
  • ارائه ضامن و سفته جهت ضمانت حسن انجام کار (در برخی شرکت‌ها)

از آن‌جایی که خانم‌ها در جمهوری اسلامی ایران از حق قانونی دریافت گواهینامه‌ی موتورسیکلت محروم هستند، لذا این شغل، صرفا منحصر به آقایان است.

 

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 216 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1400 ساعت: 18:31

از زمانی که انسان کار با ابزار را یاد گرفته، مهندسی سیستم‌های مکانیکی نیز آغاز شده است. البته، بازار کار مهندسی مکانیک به شکل امروزی، با انقلاب صنعتی در قرن هجدهم متولد شد. در حال حاضر، علیرغم دیجیتالی شدن بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره و صنعتی، دستگاه‌های مکانیکی هنوز اهمیت خود را از دست نداده‌اند.

مهندسی مکانیک، در صنایع مختلف کاربرد دارد و تمامی سازمان‌هایی که تولیدکننده یا مصرف کننده دستگاه‌ها و ماشین‌آلات با قطعات متحرک هستند، نیاز به استخدام و جذب مهندسی مکانیک دارند. هر روزه آگهی‌های متعددی برای جذب مهندس مکانیک در سایت جاب ویژن منتشر می‌شوند.

همزمان با افزایش صنعتی شدن جوامع، نیاز به دستگاه‌های مکانیکی، بیشتر و بیشتر شده است. البته بسیاری از فرآیندهایی که در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، امروزه مکانیزه شده و این روند ادامه دارد. از سوی دیگر، با توجه بحران انرژی، نیاز شدیدی به ماشین‌آلات مکانیکی با راندمان بالاتر احساس می‌شود. همچنین، با ظهور صنایع جدید، نوع نیازهای مکانیکی انسان، در حال تغییر است. تمام دلایلی که گفتیم نشان می‌‌دهد که نیاز به مهندسین مکانیک همگام با توسعه‌ صنعت در حال افزایش است.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم رشته مهندسی مکانیک را معرفی کنیم و راجع به مشاغل مختلف در این گروه شغلی و آینده‌ این رشته صحبت کنیم.

معرفی حوزه‌های کاری و شاخه‌های مهندسی مکانیک

با توجه به اینکه دستگاه‌های مکانیکی، تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارند، این رشته دارای زیرشاخه‌ها و گرایشهای متنوعی است. در این بخش می‌خواهیم در رابطه با عناوین شغلی مختلفی که مهندسین مکانیک می‌توانند در آن‌ها استخدام شوند، صحبت کنیم.

کارشناس مهندس مکانیک

یکی از رایج‌ترین مشاغل در این حوزه، کارشناس مهندسی مکانیک است. این کارشناسان، وظایفی عمومی به عهده دارند و کار آن‌ها شامل طراحی، نصب و تعمیر قطعات مکانیکی در تمامی صنایع می‌شود. معمولا فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس این رشته می‌توانند به عنوان کارشناس فعالیت کنند.

کارشناس ارشد مهندس مکانیک

این شغل نیز همانند شغل بالاست با این تفاوت که سطح و رتبه جایگاه شغلی بالاتری دارد. معمولا یک کارشناس ارشد بر کار چندین کارشناس نظارت دارد. مهندسی که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرد، وظیفه طراحی، تولید، تست و آزمایش و بهبود دستگاه‌ها، تجهیزات و سیستم‌های مکانیکی و الکترونیکی را بر عهده دارد. این مهندسین برای طراحی ماشین‌های مکانیکی قوی مثل ژنراتورها، توربین‌ها و موتورها نرم‌افزار CADD استفاده می‌کنند. این افراد، در قالب یک تیم کار می‌کنند و به فرآیند ساخت، نظارت دارند.

کارشناس تحقیق و توسعه

در حوزه‌ مهندسی مکانیک، تحقیق و توسعه جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. پیش از ساخت هر محصول مکانیکی، نیاز به تحقیقات گسترده‌ای وجود دارد. طراحی محصول و توسعه‌ آن نیاز به تیمی از کارشناسان تحقیق و توسعه دارد. یکی از جایگاه‌های شغلی فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس مهندسی مکانیک که جای پیشرفت زیادی دارد،کارشناس تحقیق و توسعه است..

مهندس مکانیک خودرو

این مهندسین در قالب تیم‌هایی، وظیفه طراحی، تولید و آزمایش خودروها را بر عهده دارند و معمولا توسط شرکت‌های خودروسازی استخدام می‌شوند. کار مهندس مکانیک خودرو، طراحی خودروهای جدید برای توسعه، انجام تست‌‌های آزمایشگاهی و سنجش ایمنی، عیب‌یابی و رفع اشکال طراحی‌ها و ساخت خودروهاست.

نقشه‌کش صنعتی

نقشه‌کش صنعتی به فردی گفته می‌شود که خطوط تولید را طراحی می‌کند. این افراد برای طراحی نقشه‌های تاسیسات صنعتی باید دانش کافی در رابطه با نحوه‌ عملکرد قطعات مکانیکی در خطوط تولید و ماشین آلات صنعتی داشته باشند.

کارشناس تکنولوژی ساخت و تکنسین ساخت

این دو شغل تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و هر دو به عملکرد ماشین‌آلات خط تولید در کارخانه‌ها نظارت دارند. به علاوه، این کارشناسان و تکنسین‌ها، ماشین‌آلات خط تولید را طراحی نیز می‌کنند. و در صنایع مختلفی مثل خودروسازی، الکترونیک، ساخت کامپیوتر و موبایل، هوافضا، مهندسی پزشکی و … فعالیت میکنند.

مهندس هوافضا

این متخصصین، وظیفه طراحی، آزمایش و تعمیر و بهبود عملکرد هواپیماها، فضاپیماها، پهپادها و ماهواره‌ها را بر عهده دارند و در سازمان‌های هواپیمایی، فضایی، شرکت‌های ساخت پهپاد و ارگان‌های نظامی مشغول به کار می‌شوند. بخش زیادی از کار این افراد، تحقیق و توسعه‌ هواپیماها، موشک‌ها، پهپادها، فضاپیماها و ماهواره‌ها است.

کارشناس تعمیر و نگهداری

کارشناسان تعمیر و نگهداری بر عملکرد ماشین‌آلات صنعتی و خطوط تولید نظارت داشته و آن‌ها را طبق برنامه‌هایی از پیش تعیین شده، سرویس می‌کنند. به علاوه، هرگاه این ماشین‌آلات دچار نقض یا مشکل شوند، وظیفه تعمیر آن ها بر عهده کارشناس تعمیر و نگهداری است..

مهندس سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه‌ مطبوع

مهندسین سیستم‌‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه‌ مطبوع (HVAC)، تأسیسات و دستگاه‌های HVAC مثل چیلرها، فن‌کویل‌ها، اسپلیت‌ها، رادیاتورها و … را طراحی کرده و می‌سازد. به علاوه، این مهندسین طراحی و اجرای نقشه‌ سیستم‌ها HVAC در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و سالن‌های صنعتی را نیز بر عهده دارند.

مهندسی پزشکی

این شغل یکی از مهیج‌ترین و پردرآمدترین شاخه‌های رشته‌ مکانیک است. دستگاه‌های مکانیکی در پزشکی و مراقبت از بیماران، کاربردهای فراوانی دارند. به علاوه، ساخت بسیاری از اندام‌های مصنوعی، نیازمند دانش و مهارت‌ این متخصصان است. به علاوه، این متخصصان باید پشتیبانی فنی از دستگاه‌های مکانیکی مورد استفاده در پزشکی را فرآهم بیاورند.

مهندس مکانیک سیالات

مهندسی مکانیک سیالات با سیستم‌های جا‌به‌جایی سیالات و سیستم‌های هیدرولیک ارتباط دارد و شغلی بسیار تخصصی است. این متخصصین، با توجه به عواملی مثل فشار و ویسکوزیته‌ سیال و رفتار آن در حالت‌های مختلف، سیستم‌های لوله‌کشی مناسب برای انتقال سیالات را طراحی کنند. به علاوه، طراحی و ساخت سیستم‌های هیدرولیکی نیز بر عهده‌ مهندس مکانیک سیالات قرار دارد.

فرصت‌های شغلی مهندسی مکانیک در چه سازمان‌ها و حوزه‌هایی بیشتر است؟

همانطور که میدانید مهندسی مکانیک کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. شرکت‌های معتبر و مشهوری مثل صنایع تولیدی کروز، سایپا، مادر تخصصی توسعه‌ی معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، سازه پویش، ایران خودرو، استیل البرز، گسترش راه‌آهن، گلدیران و …، آگهی‌های استخدام مهندس مکانیک را از طریق جاب ویژن منتشر می‌کنند.

به طور کلی می‌توان گفت که حوزه‌های اصلی فعالیت مهندسین مکانیک عبارتند از:

  • شرکت‌های تأسیساتی
  • شرکت‌های مهندسی عمران
  • نیروهای مسلح
  • سازمان‌های دولتی
  • شرکت‌های فعال در زمینه‌ نفت و معدن
  • شرکت‌های مهندسی، حمل و نقل، ساخت‌وساز و تولیدی‌ها
  • سازمان‌های تحقیق و توسعه
  • شرکت‌های مشاوره‌ی فنی

جمع‌بندی

مهندسی مکانیک از جمله مشاغلی است که به تحصیلات آکادمیک نیاز دارد و هرچه سطح تحصیلات شما در این رشته بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی و درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد. با این حال، با مدرک لیسانس نیز می‌توانید برای آگهی‌های استخدام مهندسی مکانیک، رزومه ارسال کنید و پس از کسب تجربه‌ لازم، به عنوان مهندس مکانیک حرفه‌ای، با درآمدی نسبتا خوب، مشغول به کار شوید.

موقعیت شغلی مهندسی مکانیک رشته‌ای بسیار پرکاربرد است و تقریبا در تمامی صنایع، کاربرد دارد. هر چند که رشد مشاغل در حوزه‌ مهندسی مکانیک، چندان سریع نیست، ولی با پیشرفت فناوری، فرصت‌های شغلی بیشتری برای مهندسین مکانیک به وجود خواهد آمد.

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 210 تاريخ : شنبه 14 فروردين 1400 ساعت: 17:58

امروزه با توجه به افزایش تعداد فروشگاه‌های سازمان‌یافته و زنجیره‌ای و فروشگاه‌های خصوصی کوچک، نیاز زیادی به فروشنده وجود دارد. فروش حوزه‌ای بسیار گسترده و بااهمیت است و هر شرکت و سازمانی برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به استخدام فروشنده آقا یا خانم حرفه‌ای و باتجربه نیاز دارد. در این حوزه، موقعیت‌ها و رده‌بندی‌های شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیت‌های مختلفی دارند.

شغل فروشندگی با اینکه ممکن است شغلی بدون آتیه و پیش پا افتاده به نظر برسد ولی می‌تواند فرصتی برای ورود به حوزه‌ی جذاب بازاریابی و فروش برای شما باشد. با اینکه این شغل نیازی به تحصیلات بالایی ندارد ولی از طریق آن می‌توانید به مشاغلی مثل کارشناس فروش رسیده و در کار خود پیشرفت کنید.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام فروشنده و صندوقدار کلیک کنید.

فروشندگی و صندوق‌داری از مشاغلی هستند که در اکثر موارد نیاز به تحصیلات و تخصص بالایی ندارند. با این حال، این مشاغل نیازمند مهارت‌های نرم متعددی هستند. هم فروشنده و هم صندوق‌دار باید روابط عمومی بسیار خوب و ظاهری آراسته داشته باشند. این شغل‌ها، ساعات و شرایط کاری بسیاری متنوعی دارند.

در این مقاله می‌خواهیم مشاغل فروشندگی و صندوق‌داری را به طور کامل به شما معرفی کنیم. پیش از اینکه برای آگهی‌های استخدام فروشنده یا صندوق‌دار در کاریابی آنلاین جاب ویژن رزومه بفرستید، حتما این مقاله را به طور کامل مطالعه نمایید.

فروشندگی چه صورت‌هایی دارد؟

فروشندگی صورت‌های بسیار متنوعی دارد. یک فروشنده می‌تواند در یک مغازه یا فروشگاه مشغول به کار شود. فروشنده مستقیم به کسی گفته می‌شود که در یک مغازه یا فروشگاه حضور پیدا می‌‌کند و با راهنمایی و ارائه توضیحات به مشتریان به تجربه خرید آن‌ها کمک می‌کند. چنین مشاغلی، ساعات کاری بسیار منعطفی دارند و اغلب، پاره‌وقت هستند. معمولا فروشنده‌های مستقیم در یک یا چند تا از سه شیفت صبح، عصر و شب، باید باظاهری آراسته و معمولا با لباس فرم فروشگاه در محل کار حاضر باشند.

فروشندگی می‌تواند به صورت تلفنی هم باشد. برای مثال می‌توان به مشاغل فروش خدمات شبکه و اینترنت اشاره کرد. این شغل را می‌توان به صورت دورکاری و از منزل نیز انجام داد. شغل فروشندگی تلفنی نیز می‌تواند به صورت شیفتی باشد. معمولا فروش تلفنی برخلاف فروش مستقیم در ساعات اداری انجام می‌شود.

نوع دیگری از فروشندگی، نمایندگی فروش است. ین نوع فروشنده در یک شرکت یا سازمان مشغول به کار است و با حضور در محل کار، به صورت وظیفه ارزیابی و رسیدگی به نیازهای مشتریان و فروش محصولات و خدمات را بر عهده دارد. از جمله برخی از مسئولیت‌های این فروشنده می‌توان به یافتن حوزه‌های جدید فروش، درخواست و پیگیری سفارشات مشتریان، اطمینان از عملکرد بی‌نقص روند فروش، پاسخگویی به سؤالات مشتریان و راهنمایی آن‌ها در مورد یک محصول یا سرویس خاص و برقراری تماس تلفنی، آنلاین یا حضوری با مشتریان اشاره کرد.

یکی دیگر از مشاغل در حوزه‌ی فروش، ویزیتوری و بازاریابی است. ویزیتور یا بازاریاب مدل کلاسیک و قدیمی فروشندگی است و به صورت حضوری برای فروش محصولات و خدمات نزد مشتریان می‌رود. این فرد مستقیماً با مشتریان در ارتباط است و به نوعی نماینده شرکت و سازمان به حساب می‌آید و مشتریان از طریق این فرد با شرکت و محصولاتش آشنا می‌شوند. به همین دلیل لازم است مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد و به بهترین شکل معرف شرکت محل کارش باشد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام فروشنده و نماینده‌ی فروش، کلیک کنید.

صندوقداری چیست؟

به طور کلی صندوقدار کسی است که مبلغ محصول یا خدمات فروخته شده را به صورت پول نقد، کارت اعتباری، بن خرید، چک و … دریافت می‌کند؛ باقیمانده مبلغ را (موقع پرداخت نقدی) به مشتری پس می‌دهد و در قبال آن به مشتری فاکتور یا رسید می‌دهد.

چه کارهایی به عهده‌ی فروشنده و صندوق‌دار قرار دارد؟

فروشنده باید به مشتری کمک کند تا کالای مورد نیاز خود را پیدا کند، با مشتری مذاکره نماید و کالا یا خدمات را به او بفروشد. او باید با روش خوش پاسخگوی تمامی سوالات مشتریان باشد و هر گونه آموزش لازم برای استفاده از محصولات یا خدمات را به مشتریان ارائه دهد. به علاوه، فروشنده باید اطلاعات تماس را برای انجام تبلیغات و بازاریابی از مشتریان بگیرد.

صندوق‌دار بسیاری از وظایف یک فروشنده را نیز به عهده دارد اما کار اصلی صندوق‌دار، محاسبه‌ی قیمت با استفاده از بارکدخوان و نرم‌افزارهای موجود، اعلام آن به مشتری و دریافت پول در ازاری عرضه‌ی خدمات یا کالاها به مشتریان است. به علاوه، صندوق‌دار باید به مشتریان رسید دهد و دخل را مدیریت کند.

یکی از مهم‌ترین کارهای فروشنده و صندوق‌دار این است که فروشگاه را سازماندهی کند، قفسه‌ها را بچیند و در صورت کمبود کالا یا خدمات، آن‌ها را سفارش دهد یا به مدیریت فروشگاه گزارش نماید. همچنین، فروشنده باید آمار فروش را داشته باشد و به مدیریت گزارش دهد.

فروشندگی و بازاریابی چه تفاوت‌هایی با هم دیگر دارند؟

در ایران معمولاً فروشنده به پایین‌ترین رده شغلی در حوزه فروش گفته می‌شود که وظیفه ارائه محصولات، پاسخ به مشتریان و کمک به آن‌‌ها برای خرید بهتر را بر عهده دارد. اما بازاریاب و نماینده فروش اغلب رتبه شغلی بالاتری دارد و برای فروش محصولات و خدمات شرکت به‌صورت حضوری با مشتریان قرار ملاقات می‌گذارد. نماینده فروش یا ویزیتور معمولاً با مشتریان عمده مثل شرکت‌ها و سازمان‌ها در ارتباط است و به همین دلیل به مهارت‌ها و توانایی‌های بالاتری نیاز دارد.

آیا یک فروشنده یا صندوق‌دار می‌تواند در شغل خود پیشرفت کند؟

فروشندگی برخلاف تصور عوام، کاری بدون آینده نیست. فروشندگی فرصتی برای تقویت مهارت‌های مذاکره، فروش و روابط عمومی است.

مشاغلی مثل صندوقدار و فروشندگی فروشگاه و خرده‌فروشی می‌تواند نقطه شروع خوبی برای ورود به حوزه فروش و بازاریابی باشد. پس از چند سال کسب تجربه و تقویت مهارت‌های ارتباطی و مهارت مذاکره و فروش، می‌توانید به عنوان ویزیتور یا نمایندگی فروش استخدام شوید و با چند سال تجربه در این جایگاه شغلی، حتی بدون تحصیلات مرتبط می‌توانید به عنوان کارشناس فروش به پیشرفت حرفه‌ای خود ادامه دهید.

با اینکه این مشاغل نیازی به مدرک تحصیلی ندارند، ولی برای پیشرفت در این مشاغل و رسیدن به جایگاه‌های مدیریتی در سازمان‌های معتبر، مثل مدیریت فروش و بازاریابی به مدرک تحصیلی مرتبط نیاز دارید.

همچنین، برای آشنایی بیشتر با شغل فروشندگی، کلیک کنید.

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 205 تاريخ : شنبه 7 فروردين 1400 ساعت: 23:39

تا چند دهه قبل، شغل کارمندی داشتن، مزیتی بود که افراد زیادی رویای آن را در سر می‌پروراندند. اما از چند سال گذشته و با افزایش فشارهای اقتصادی، حقوق کارمندی دیگر پاسخگوی بسیاری از نیازهای خانواده‌ها نیست. همین مسئله باعث شده مزد ماهیانه کارمندان و کارگران که تحت عنوان «حقوق وزارت کار» معرفی می‌شود؛ محل مناقشه بسیاری باشد.

نگرانی از تامین هزینه‌های خانواده، عدم امنیت شغلی و فشارهای روزافزون اقتصادی و روانی، مشکلات روزمره‌ای هستند که کارگران و کارمندان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این میان تنها کاری که از دست این افراد برمی‌آید؛ انتظار برای تصویب قانون افزایش حقوق در مجلس و شورای عالی کار است.

 خوشبختانه طبق جدیدترین خبری که از جلسه تعیین افزایش حقوق ۱۴۰۰ منتشر شده افزایش حقوق کارگری در سال آینده به میزان بیشتری خواهد بود و نماینده کارفرمایان و کارگران در مورد افزایش حقوق ۳۹ درصدی برای حقوق پایه کارگری به توافق رسیده اند. هدف از این افزایش حقوق، صیانت بیشتر از حقوق کارگران و افزایش میزان تولید بیان شده است.

تمامی کارکنان بخش خصوصی، کارگر محسوب می‌شوند. کارفرمایان موظف هستند علاوه بر حداقل حقوق ماهیانه‌ی مصوب مجلس و شورای عالی کار، مبالغ دیگری تحت عنوان اضافه‌کاری، عیدی، سنوات، پایه سنوات، حق اولاد، حق مسکن، بن کارگری و ... به کارکنان خود پرداخت کنند.

برای آشنایی کامل با حقوق وزارت کار می‌توانید به مقاله‌ی «حقوق وزارت کار؛ آیا حقوق قانونی‌تان را دریافت می‌کنید؟» مراجعه کنید.

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ چقدر افزایش میابد؟

در سند جامع حمایت از کارگر یا همان قانون کار، اشاره شده که تمامی کارمندان و کارگران تحت پوشش این قانون قرار می‌گیرند. بر همین اساس وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی، تعیین حقوق کارگران و کارمندان را بر عهده دارد. دولت هر ساله در لایحه بودجه، درصد پیشنهادی برای افزایش حقوق کارمندان را به مجلس ارائه می‌دهد. اگر این رقم در مجلس تصویب شود؛ از سال بعد این میزان افزایش دستمزد برای کارمندان دولت اعمال خواهد شد. اما برای کارگران و کارمندان بخش خصوصی داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود.

معمولا برای محاسبه حقوق وزارت کار، حداقل حقوق روزانه را محاسبه می‌کنند. در قانون کار، ۴۴ ساعت کار هفتگی اجباری است و بیشتر از آن اضافه کار محسوب می‌شود. بر این اساس بسیاری از سازمان‌ها به‌جای شش روز با هفت ساعت و بیست دقیقه کار، ترجیح می‌دهند پنج روز کاری با ساعات کاری بیشتر داشته باشند.

در حقوق پرداختی، به غیر از مبلغ پایه، ردیف‌هایی مانند حق مسکن، حق خواروبار، حق اولاد و پایه سنوات هم در نظر گرفته می‌شود که پرداخت آن به کارگر ضروری است. البته توجه داشته باشید که در قانون کار، کارمندان بخش خصوصی هم کارگر محسوب می‌شوند. بنابراین به غیر از صاحبان مشاغل آزاد، بقیه مشاغل از این قانون پیروی می‌کنند. البته دولت و برخی نهادهای دیگر، قانون دیگری هم دارند که بر حقوق آنها تاثیرگذار است.

با تصویب مجلس شورای اسلامی قرار است که در سال ۱۴۰۰، حقوق کارگران ۳۹ درصد افزایش داشته باشد. . البته کسانی که دستمزدی بیش از حقوق پایه دارند، منتظر افزایش ۲۶ درصدی حقوق به علاوه‌ی میزان ۲۴۱ هزار تومان باشند. بنابراین، حداقل حقوق کارگری در سال ۱۴۰۰، مبلغ دو میلیون ۶۵۰ هزارتومان است که با محاسبه‌ی مزایایی مثل حق اولاد، حق مسنکن، بن کارگری و ... به بالای چهار میلیون تومان خواهد رسید.

برای مشاهده‌ی جزئیات حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۰ به وب‌سایت جاب ویژن مراجعه کنید.

مزایایی که کارفرما باید به کارگر در سال ۱۴۰۰ پرداخت کند چگونه محاسبه می‌شود؟

در روزهای پایانی سال که همه در شوق و تکاپوی فرارسیدن سال جدید هستند؛ کارگران و کارمندان باید با دغدغه محاسبه و دریافت عیدی و سنوات دست و پنجه نرم کنند. این مبالغ از سوی سازمان تامین اجتماعی برای بهبود شرایط کار در نظر گرفته شده است؛ اما برخی کم‌کاری‌های صورت گرفته از سوی کارفرما، باعث شده شیرینی این عیدی به کام کارگران و کارمندان تلخ شود.

بنا بر قانون کار، عیدی به تمام کسانی که پاره وقت یا تمام وقت، استخدامی یا قراردادی و… مشغول به کار بوده‌اند؛ تعلق می‌گیرد. در اصل این مبلغ کمک هزینه‌ای برای جبران کمبود حقوق در طول سال است. حق سنوات یا حق پایان خدمت هم بر عهده کارفرماست و در اواخر سال یا هنگام استعفا یا اخراج به کارگر و کارمند پرداخت می‌شود.

عیدی به این صورت محاسبه می‌شود که مبلغ حقوق پایه یک ماه کارگر در عدد ۲ و در تعداد ماه‌های کارکرد کارگر در سال گذشته ضرب شده و بر عدد ۱۲ تقسیم می‌شود. یعنی اگر یک سال کار کرده باشید، عیدی شما به اندازه‌ی دو برابر حقوق آن سال شما است.

سنوات یکی از مزایای اجباری است که در پایان سال کاری به کارگر یا کارمند پرداخت می‌شود. مبلغ حق سنوات به‌ازای هر یک سال برابر با یک ماه از حقوق‌تان خواهد بود. توجه داشته باشید که این مبلغ در هر صورت به شما تعلق می‌گیرد و حتی استعفا از کار در هر زمانی یا ترک کار هم مانع از دریافت سنوات نخواهد شد. البته حق سنوات با پایه سنوات متفاوت است.

پایه سنوات به مبغلی گفته می‌شود که هر سال وزارت کار آن را تعیین می‌کند تا میزان افزایش حقوش شما براساس سابقه کارتان در آن سازمان، مشخص شود. حقوق شما در صورتی که یک سال سابقه کار داشته باشید در سال ۱۴۰۰ به شکل زیر محاسبه می‌شود:

حقوق پایه ماهیانه سال دوم =حقوق پایه ماهیانه سال جاری =(۱۴۰ هزار تومان × تعداد روزهای کاری ماه)

اضافه‌کاری و قوانین آن

براساس قانون کار یک کارگر ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کند. البته در مورد مشاغل سخت و زیان آور این مقدار تا ۳۶ ساعت هم کاهش پیدا می‌کند.  بر اساس قانون کار، هر کارگر علاوه بر ساعات کاری قانونی، روزانه ۴ ساعت می‌تواند اضافه کاری داشته باشد. نحوه محاسبه مزد اضافه کاری، ۴۰% بیشتر از مزد ساعتی کارگر در ساعات کار معمول خواهد بود. به عبارت دیگر برای محاسبه مبلغ اضافه کاری باید تعداد ساعات اضافه کاری را در مزد ساعتی و عدد ۱٫۴ ضرب کنید تا مبلغی که بابت اضافه کار دریافت خواهید کرد به دست بیاید.

برای آشنایی بیشتر با حقوق وزارت کار و دیگر مزایایی که کارفرما باید به شما بپردازد، کلیک کنید.

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 237 تاريخ : شنبه 7 فروردين 1400 ساعت: 20:25

قانون بیمه بیکاری، راهکاری برای این شرایط دشوار و سخت اقتصادی است تا به کاهش فشار اقتصادی و روانی کمتر به فرد بیکار شده کمک اندکی کند. قانون بیکاری در سال ۱۳۶۹ تصویب شد و هدف از آن، حمایت و صیانت از حقوق کارگران برای ادامه زندگی و تامین مایحتاج معیشتی روزانه بوده است.

اگرچه در بسیاری از مواقع این خود شما هستید که تصمیم به استعفاء یا قطع همکاری با سازمان می‌گیرید؛ اما در برخی موارد، سازمانی که در آن مشغول به کار هستید بدون میل و رغبت شما و به‌صورت یک طرفه اقدام به قطع همکاری می‌‌کند.  قطع منبع درآمد تا پیدا کردن استخدام در شغل جدید و فشارهای اقتصادی و از سوی دیگر فشارهای روانی ناشی از این اتفاق ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در زندگی افراد شوند.

بیکاری در هر شرایط و زمانی وضعیت اشغال کارگران را تهدید می‌کند. به ویژه در حال حاضر که به خاطر بیماری همه گیر کرونا و تبعات و فشارهای اقتصادی ناشی از آن، بسیاری از کسب و کارها مجبور به تعدیل یا اخراج کارکنان خود شده‌‌اند؛ کارگران و کارمندان بیشتر از قبل با معضل «بیکاری» دست به گریبان هستند. در این وضعیت شاید قانون بیمه بیکاری تامین اجتماعی و حمایتی که از کارگران می‌کند تنها امیدی است که این افراد برای گذران زندگی به آن چشم دوخته‌اند.

در این مقاله جاب ویژن به شرایط دریافت این کمک هزینه، نحوه پیگیری و ثبت نام و… صحبت خواهیم کرد تا شما را با نحوه برخورداری از این حق قانونی خود بیشتر مطلع کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر توضیح بدهیم.

نحوه محاسبه مبلغ بیمه بیکاری؛ آیا این مبلغ برای همه کارگران یکسان است؟

مبلغ دقیقی که به عنوان بیمه بیکاری دریافت خواهید کرد برای هر فرد متفاوت است و به عواملی مثل آخرین حقوق دریافتی شما بستگی دارد. بر اساس قانون، مبلغی که سازمان تامین اجتماعی به شما پرداخت خواهد کرد؛ حداقل ۵۵% متوسط حقوق سه ماه اخیر و حداکثر ۸۰% از متوسط حقوقتان خواهد بود. البته اگر ۵۵% از متوسط حقوق ماهیانه شما کمتر از حقوق پایه وزارت کار باشد؛ مبلغ حق بیمه شما برابر با حداقل حقوق در آن سال خواهد بود.

حقوق سه ماه آخر شما و تعداد افراد تحت تکفل از جمله عواملی هستند که بر افزایش این کمک هزینه ماهیانه موثرند. هر فرد بیمه شده می‌تواند تا چهار نفر را تحت تکفل داشته باشد و  به‌ازای هر نفر ۱۰ درصد به دریافتی‌ مبلغ بیمه بیکاری افزوده می‌شود. البته سقف مبلغ پرداختی به شما همان ۸۰% متوسط حقوق خواهد بود.

برای ارائه درخواست بیمه بیکاری به چه مدارکی نیاز داریم؟

فردی که کار خود را از دست می‌دهد برای دریافت حق بیمه بیکاری قبل از هرچیز باید در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کند؛ سپس برای احراز هویت به پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه کارگران مراجعه کند. بعد از احراز هویت مدارک موردنیاز را در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کرده و در خواست خود را تکمیل کند.

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه بیکاری عبارتند از:

  • ۴ قطعه عکس ۳*۴ جدید با زمینه روشن
  • کارت پایان خدمت
  • اصل و کپی قرارداد یک سال آخر یا رای صادرشده مبنی بر اشتغال
  • دارا بودن حساب بیمه بیکاری
  • یک جلد پوشه روغنی
  • کپی از صفحه اول دفترچه بیمه
  • نامه اخراج یا عدم نیاز کارفرما یا رای‌های صادرشده
  • اصل و کپی مدارک تحصیلی و یا گواهینامه‌های دوره‌های فنی
  • شناسنامه و کارت ملی

تا چه زمانی این مبلغ به فرد بیکار پرداخت می‌شود؟

عوامل متعددی مثل مدت سابقه بیمه و مجرد یا متاهل بودن، بر مدت زمان دریافت بیمه بیکاری تاثیرگذار خواهند بود. طبق قانون، با حداقل 6 ماه سابقه بیمه، این وجه را می‌‌‌توانید دریافت کنید؛ در حالی که قبلا اشاره شد که معمولا بعد از داشتن یک سال سابقه، واجد شرایط دریافت بیمه هستید. همچنین حداقل و حداکثر مدت دریافت این وجه، ۶ و ۵۰ ماه خواهد بود.

البته لازم به ذکر است مدت زمانی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنید نیز به‌عنوان سابقه بیمه برای شما در نظر گرفته می‌شود. البته در مدت بیکاری مبالغ و مزایایی مثل عیدی، سنوات و ... که معمولا کارفرما موظف است پرداخت کند را دریافت نخواهید کرد.

بیمه بیکاری به چه کارگرانی تعلق پیدا می‌کند؟

دریافت بیمه بیکاری مستلزم شرایط و قوانین خاصی است و هر کسی نمی‌تواند بعد از بیکار شدن این مبلغ را دریافت کند. قانون کار و بیکاری، شرایط خاصی را برای مشمولین دریافت بیمه بیکاری در نظر گرفته که تنها در صورتی که واجد شرایط باشید مشمول دریافت این حق خواهید بود. البته هر پرونده بیمه بیکاری توسط کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر ماه هم بازرسان سازمان به آدرس ثبت شده شما سرکشی خواهند کرد تا از حضور شما در خانه و عدم اشتغال، اطمینان حاصل کنند. مهمترین شرایط دریافت بیمه بیکاری عبارتند از:

  • کارگر باید تابعیت ایرانی داشته باشد. لازم به ذکر است قانون بیمه بیکاری شامل حال مهاجران و افرادی که تابعیت غیر ایرانی دارند؛ نمی‌شود.
  • کارگر باید حداقل یک سال سابقه بیمه داشته باشد. البته بر اساس قانون کار، داشتن شش ماه سابقه بیمه کافی است؛ اما طبق تجربه، داشتن یک سال سابقه کار برای دریافت مبلغ بیمه بیکاری ضروری به نظر می‌رسد. البته اگر وقوع حوادث غیرمترقبه باعث بیکاری شما بشود؛ نیازی به شش ماه سابقه بیمه ندارید و با گذشت هر میزان از زمان شروع به کار و سابقه بیمه، می‌توانید برای دریافت این مبلغ درخواست بدهید.
  • بیکاری و از دست دادن شغل و بیکاری به‌صورت غیر خودخواسته به کارگر تحمیل شده باشد. طبق قانون، در صورتی که تغییرات ایجاد شده در محل کار، منجر به از بین رفتن واحد صنعتی یا تعدیل نیرو بشود یا به دلیل وقوع حوادث غیرمترقبه مثل کرونا بیکار شوید؛ می‌توانید از این امکان استفاده کنید.

حرف آخر

عوامل و شرایط متعددی ممکن است باعث بیکار شدن کارگران در مشاغل مختلف شود. گاهی خود شخص در این امر دخیل است؛ اما بسیاری از مواقع، بیکاری به‌صورت ناخواسته و از سوی کارفرما تحمیل می‌شود. در این شرایط، فشار اقتصادی همراه با فشار روانی ناشی از اخراج، شرایط دشواری را برای فرد بیکار ایجاد می‌کند.

در این مقاله از جاب ویژن در مورد بیمه بیکاری، شرایط دریافت آن و نحوه ثبت نام آن صحبت کردیم. دریافت این کمک هزینه می‌تواند کمک زیادی به شرایط زندگی شما در ایام بیکاری کند تا با آرامش بیشتری به دنبال فرصتهای شغلی بعدی باشید و زودتر بتوانید استخدام شوید.

لازم به ذکر است بیماری پاندمی کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل هم به‌عنوان یکی از مصادیق شرایط غیرمترقبه و شرایط دریافت حق بیمه بیکاری شناخته می‌شود. بنابراین در صورتی که این بیماری موجب بیکاری شما شده؛ می‌توانید برای دریافت این کمک هزینه ثبت نام کنید.

 

جاب ویژن...
ما را در سایت جاب ویژن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جاب ویژن jobvision بازدید : 208 تاريخ : شنبه 7 فروردين 1400 ساعت: 19:33